Οι ξένες γλώσσες διατηρούν νεανικό τον εγκέφαλο

Οι ξένες γλώσσες διατηρούν νεανικό τον εγκέφαλο

Σύμφωνα με μία νέα έρευνα, η εκμάθηση ξένων γλωσσών διατηρεί σε καλά επίπεδα την νοητική λειτουργία του εγκεφάλου ακόμη και σε μεγάλη ηλικία. Πέρα από την εκπαίδευσή του, ο εγκέφαλος συνεχίζει να είναι νεανικός με όσο περισσότερες γλώσσες μαθαίνουμε. Μήπως να σκεφτούμε ποια θα είναι η επόμενη;

Σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση “Annals of Neurology”, οι άνθρωποι που μιλούν δύο ή περισσότερες γλώσσες σε προχωρημένη ηλικία, “προστατεύουν” την καλή νοητική τους λειτουργία. Το μυστικό κρύβεται στη συχνότητα που κάποιος χρησιμοποιεί την ξένη γλώσσα για να μιλήσει ή να διαβάσει, εκτός από την μητρική του.

Η μελέτη, με επικεφαλής τον δρ Τόμας Μπακ του Κέντρου Γνωστικής Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, έγινε σε 835 άτομα, τα οποία, ενώ είχαν κάνει το πρώτο τεστ νοημοσύνης σε ηλικία 11 ετών το 1947, το επανέλαβαν μετά τα 70 τους χρόνια, μεταξύ 2008 και 2010. Οι 262 γνώριζαν τουλάχιστον, μία ακόμη γλώσσα πέρα από την μητρική τους. Aπό αυτούς οι 195 είχαν μάθει την δεύτερη γλώσσα στα 18 τους, ενώ οι υπόλοιποι μετά την ενηλικίωσή τους.

Οι ξένες γλώσσες διατηρούν νεανικό τον εγκέφαλο

Οι ξένες γλώσσες διατηρούν νεανικό τον εγκέφαλο

Τα συμπεράσματα έδειξαν πως όσοι ήξεραν πάνω από δύο γλώσσες είχαν συγκριτικά, καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ που έκαναν όταν ήταν ηλικιωμένοι, κυρίως στο επίπεδο γενικής νοημοσύνης και στην ικανότητα ανάγνωσης. Οι καλές επιδόσεις μάλιστα, δεν εξαρτήθηκαν από το εάν κάποιος έμαθε την δεύτερη ή τρίτη γλώσσα πριν ή μετά τα 18 του χρόνια.

Η νέα έρευνα λοιπόν, παρουσιάζει τους ανθρώπους που μιλούν δύο ή περισσότερες γλώσσες να εμφανίζουν μειωμένη έκπτωση των νοητικών τους λειτουργιών. Αυτό σημαίνει πως μία ξένη γλώσσα μόνο ευεργετικά, μπορεί να λειτουργήσει σε έναν άνθρωπο, καθώς επιβραδύνει σημαντικά την άνοια της τρίτης ηλικίας, διατηρώντας παράλληλα, νεανικό τον εγκέφαλο.

Μία ακόμη έρευνα που πραγματοποιήθηκε πέρσι, στην Αμερική αποδεικνύει πως η γνώση μίας δεύτερης γλώσσας πέρα από την μητρική, αποτελεί μία μορφή ευεργετικής εκπαίδευσης για τον εγκέφαλο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η διγλωσσία επιδρά θεμελιωδώς στον εγκέφαλο και μεταβάλλει τον τρόπο που το νευρικό σύστημα αντιδρά στους ήχους. Όσοι γνωρίζουν δηλαδή, κι άλλη γλώσσα έχουν πιο αποδοτικό ακουστικό σύστημα και πιο ικανό να εστιάζεται αυτομάτως στα ηχητικά ερεθίσματα.

Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών πειραμάτων, όταν ο χώρος κατακλύστηκε από ηχητικά ερεθίσματα και θορύβους, τα μέλη της ομάδας των ξενόγλωσσων τα κατάφεραν πολύ καλύτερα στο να επεξεργαστούν τους ήχους, να επικεντρωθούν στη φωνή του εκάστοτε ομιλητή και να αποκόψουν τους άλλους θορύβους στο υπόβαθρο.

Εάν λοιπόν, είμαστε διστακτικοί ως προς την εκμάθηση ξένων γλωσσών, ας σκεφτούμε τα οφέλη που θα αποκομίσουμε κατά την εξάσκηση. Πέρα από την γνώση, η διγλωσσία ή η πολυγλωσσία διατηρούν σε καλή κατάσταση την νοητική λειτουργία του εγκεφάλου γιατί τον “γυμνάζουν” καλύτερα, αλλά ταυτόχρονα ο ίδιος εκπαιδεύεται και σε διάφορα ηχητικά ερεθίσματα. Μήπως να το ξανασκεφτούμε εάν έχουμε εγκαταλείψει την ιδέα να ξεκινήσουμε μία νέα γλώσσα;

Βοήθησε το Φροντιστήριο Ξένων Γλωσσών ΔΥΑΔΑ να γίνει καλύτερο, μοιράζοντας το άρθρο με τα αγαπημένα σου πρόσωπα ή κάνοντας Like στο Facebook!